Lid VERON afdeling A-08
Lid VERON afdeling 27
Donateur DKARS


 

Member on SocialHAMs #2394

 

ANTENNES

Iedere zend- of luisteramateur maakt gebruik van een antenne. Dat kan zowel binnen als buiten, maar het beste resultaat behaal je door de antenne op een mast buiten te plaatsen. Immers hoe hoger en hoe vrijer, des te beter signaal er wordt ontvangen en des te groter het bereik!

Op de foto rechts is mijn huidige mastopstelling te zien, met daarin de X-300. De mast is op maat gemaakt. Materiaal is aluminium, lengte 3 meter, buisdiameter is 60 mm. De muurafstand is 35 cm en de bevestiging is aan de buis gelast. Het is één geheel. 

Helemaal onderaan deze pagina staat een foto waarop te zien is hoe mijn antenneopstelling buiten op dit moment is ingericht. 

 

Op dit moment heb ik het volgende aan antenne's in gebruik:
 

DIAMOND X-300N

Een dualband basis antenne voor VHF 2 meter (145 Mhz) en UHF 70 cm (430 MHz).

Frequentiebereik: 2m (144-146 MHz) / 70cm (430-440 MHz)
Lengte: 310 cm
Versterking 6,5 dB op 2m en 9,0 dB op 70cm
Max. ingangsvermogen: ca. 200 Watt
Gewicht: ca. 1,5 Kg
Lengte v/d radialen: ca. 52 cm
Type: 2x 5/8 wave C-Load (144MHz), 5x 5/8 wave C-Load (430MHz)
Materiaal: Fiberglas, weerbestendig metaal 

 

SIGMA EURO-COMM SE 1300

Een discone antenne voor ontvangst van laag naar hoog en zenden op diverse banden!

Werkt prima, handig om vanalles aan te hangen wat even een buitenantenne nodig heeft ;-) 

Frequentiebereik: RX 25-1300 MHz / TX 6m/2m/70cm/32cm/23cm
Lengte: 170 cm
Max. ingangsvermogen: ca. 200 Watt
Gewicht: ca. 1 Kg
Materiaal: RVS 

 

DIAMOND X-50N

Een dualband basis antenne voor VHF 2 meter (145 Mhz) en UHF 70 cm (430 MHz).

Ik heb er twee van onder de kap voor ontvangst en test doeleinden. 

Frequentiebereik: 2m (144-146 MHz) / 70cm (430-440 MHz)
Lengte: 170 cm
Versterking 4,5 dB op 2m en 7,2 dB op 70cm
Max. ingangsvermogen: ca. 200 Watt
Gewicht: ca. 0,9 Kg
Lengte v/d radialen: ca. 19 cm
Type: 6/8 wave C-Load (144 MHz), 3 x 5/8 wave C-Load (430MHz)
Materiaal: Fiberglas, weerbestendig metaal 

 

YAESU FRA-7700

Een actieve kortegolfantenne uit de 80's die perfect aansluit op de Yaesu FRG-7700 ontvanger. Afstembare selectie binnen 6 banden met een regelbare versterking. Met telescope-antenne en de preamp wordt gevoed vanuit de ontvanger.

Frequentiebereik: 150kHz - 30 MHz

 

HyEndFed Multi-Band Antenna

Een multiband draadantenne voor HF. De antenne is een halve golf voor 20 en een hele golf voor 10 meter. Voor 40 is het elektrisch gezien ook een halve golf. De antenne hangt als sloper vanaf het dakkapel (op de foto linksboven) naar een mastje op de schutting. Zonder tuner onderstaande SWR waarden.

Frequentiebereik: 7 MHz, 14 MHz en 28 MHz amateurband
SWR bandbreedte: 20M 300 KHz 1,2:1 |  40M 100 KHz 1,7:1 | 10M 500 KHz 1,1:1
Maximaal vermogen: 200 Watt PEP
Lengte: 11,85 meter

Gebruikte materialen: RVS staal, Nylon, Teflon SO239, kastje ABS, IP65
Antennelitze: hardgetrokken CU, breekgrens 40kg
Eindisolator: Polycarbonaat UV bestendig

Meer info via www.hyendfedantenna.nl

 

SMD Antenna End Fed

Dit is een geweldig einde gevoed antenne compleet met een 9:1 UnUn. Ideaal voor 40-6m en in combinatie met de LDG Z-817 autotuner kan een perfecte match worden verkregen op alle banden. Deze gebruik ik voornamelijk voor QRP in het veld.

Frequentiebereik: 40 meter - 6 meter incl. WARC banden (7-50 MHz)
SMD Unun balun 1:9 versie 2.0
Maximaal vermogen: 400 Watt PEP
Lengte: 10 meter

 

PA0RDT Mini-Whip Antenne

De mini-whip antenne van Roelof Bakker (PA0RDT) wordt wereldwijd veel gebruikt als ontvangstantenne voor de kortegolfbanden. Deze kleine actieve antenne van circa 10 centimeter is in staat om zwakke signalen te ontvangen tussen de 50 kHz en 30 Mhz, al wordt de antenne minder effectief boven de 20 Mhz.

Frequentiebereik: 10 KHz - 20 MHz

Meer gedetailleerde info op de website van Sabine Cremer (DL1DBC)

 

MFJ Enterprises Inc. MFJ-1899T

De MFJ-1899T is een multiband (telescopische) antenne van 80 tot 6 meter voor portable gebruik i.c.m. de Yaesu FT-817. 

SPECIFICATIES

Frequentiebereik: 3,5-50 MHz (incl. WARC)
Lengte: max. 165 cm (gedemonteerd: 32 cm)
Max. ingangsvermogen: 25 Watt

Meer info via MFJ Enterprises Inc. 

 

DIAMOND MR-77

De MR-77 is een dualband antenne voor 2 meter en 70 centimeter. Ik pas deze toe bij mobiel gebruik i.c.m. mijn Yaesu FT-817. Het is één van de meest verkochte mobiele antennes met een magneetvoet.

SPECIFICATIES

Frequentiebereik: 144-146 MHz & 430-440 MHz
Lengte: ca. 40 cm
Max. ingangsvermogen: 70 Watt
Gain: 2.15 dBi (2m), 3.4 dBi (70cm)
Element Phasing: 1-1/4l (2m), 1-5/8l (70cm)

Meer info via Diamond Antenna 

 

MFJ Enterprises Inc. MFJ-1734

De MFJ-1734 is een dualband on-glass antenne voor 2 meter en 70 centimeter. Deze gebruik ik voornamelijk voor ontvangst in de shack en zit gewoon op het raam van de shack geplakt.

SPECIFICATIES

Frequentiebereik: 144-148 MHz & 430-440 MHz
Lengte: ca. 66 cm
Max. ingangsvermogen: 50 Watt

Meer info via MFJ Enterprises Inc. 

 

QUADRAD2 QDA-200

De Quadrad2 Excell QDA-200 breedband antenne is actieve ontvangstantenne. Het ontwerp is op basis van de Mini-Whip van PA0RTD, maar met de speciaal gefilterde versterker (DC-200) geschikt voor ontvangst van circa 0 tot 200 MHz.

SPECIFICATIES

- 30 kHz tot 200 MHz
- volledig waterdicht, slagvast kunstof huis
- lengte 45 cm

Meer info via www.Quadrad.eu 

 

 

Onderstaand een impressie van de buitenopstelling met de HyEndFed Multi-Band en de Diamond X-300.

Dutch English French German Italian Japanese Persian Polish Russian Spanish

LIVE VOICE REPEATERS

ONTVANGEN QSL-KAARTEN

TWITTER @PD3RFR

PD3RFR De beste dansklassiekers zometeen vanaf 21.00 uur weer op je favoriete station in https://t.co/2ALQ7SJEgu. Check de… https://t.co/LFiCFzuAdY